Strona 1 z 1

Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 31 gru 2020, 02:11
autor: Artas
Cześć. Było kontrowersyjnie z tymi pytaniami o sprzęt, trochę ich miałem, bo pisane były pierwotnie właśnie pod turniej towarzyski. Zebrałem się w końcu, dopisałem kolejne i w ten sposób zapraszam na 6.01 na godzinę 20:00 chętnych do sprawdzenia swojej wiedzy (lub postrzelania) w zakresie budowy i obsługi motocykla żużlowego z silnikiem włącznie. Ponieważ tematyka jest dość wąska, a nie chcę pisać pytań na siłę lub takich na które odpowiedzieć trzeba zbyt skomplikowanymi hasłami, przewiduję formułę trzynastobiegową bez żadnych półfinałów i finałów.

UWAGA! Wstępnie przesunąłem na 20:00, bo przeoczyłem GP FT, w którym zresztą sam biorę udział. Jakby komuś nie pasowało z wcześniej zapisanych to zgłaszajcie, coś pomyślimy.

Obsada:
1. Wazzup
2. Matic
3. Daniel
4. Cysu
5. Kasper
6. Koras
7. Tępy (siedem jak Orzeł 7 i jak stężenie alkoholu w najmocniejszej wódce kosmitów)
8. Igła
9. mk
10. Jessup
11. Świstak
12. Mmmaciekk
13. Peer
--
14. ckk
(16-1). hN

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 02:23
autor: Wazzup
Proszę mnie wpisać :)

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 06:06
autor: lowigus
Artas pisze: 31 gru 2020, 02:11 Jeśli czegoś nie dostrzegłem i władowałem się na termin innych zawodów to mnie oświećcie, będę szukał innego terminu.
GP FT jest w tym terminie

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 06:33
autor: Tępy
Zapisuj

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 09:17
autor: Matic
Poproszę

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 09:58
autor: Daniel
Chętnie :)

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 10:00
autor: Artas
lowigus pisze: 31 gru 2020, 06:06 GP FT jest w tym terminie
To może o 20? Chętni niech od razu dają znać

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 10:47
autor: Cysu
ja spróbuje

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 12:21
autor: Kasper
Jako inżynier - jadę!

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 13:37
autor: koras
A zapisz :D

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 15:55
autor: igła
zapisz

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 31 gru 2020, 17:04
autor: mk
zapisz

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 01 sty 2021, 01:09
autor: Jessup
A zapisz

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 01 sty 2021, 09:25
autor: Świstak
Zapisz

Re: Turniej wiedzy technicznej

: 01 sty 2021, 15:00
autor: mmmaciekk
zapisz

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 01 sty 2021, 19:36
autor: peer
dopisz

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 05 sty 2021, 23:03
autor: hN
Artas,

nie rozumiem czemu nie zaprosiłeś mnie w pierwszej kolejności jako gościa honorowego.

Poproszę R2 w razie co, chociaż potraktujmy to jako 16.

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 05 sty 2021, 23:20
autor: Artas
hN pisze: 05 sty 2021, 23:03 Artas,

nie rozumiem czemu nie zaprosiłeś mnie w pierwszej kolejności jako gościa honorowego.

Poproszę R2 w razie co, chociaż potraktujmy to jako 16.
Zrobione :D O dzikich kartach nie pomyślałem, fakt. Będzie turniej z Kapitana Bomby w bliżej nieokreślonej przyszłości. Interesuje Cię takie zadośćuczynienie? Przewiduję udział il Kurvigrande Sedici :D

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 01:07
autor: hN
Bogdan Boner tak.

Kapitan Bomba nie.

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 09:46
autor: Paweu
hN pisze: 06 sty 2021, 01:07 Bogdan Boner tak.

Kapitan Bomba nie.
No i nie podobasz mi się.

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 11:54
autor: Artas
hN pisze: 06 sty 2021, 01:07 Bogdan Boner tak.

Kapitan Bomba nie.
Jak Bomba będzie cieszył się zainteresowaniem, będzie ogólny z twórczości związanej z Bartoszem Walaszkiem :D

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 18:16
autor: levis
Panowie !!

ale pamiętajcie o podwójnym "T" :!: :!: :!: :!:

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 19:48
autor: Artas
Zawody oczywiście na WS https://czat.isq.com.pl/chat/ws

Powoli zapraszam!

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 21:00
autor: Artas
Wyniki:
1. Cysu 11 (3,2,3,3)
2. Wazzup 9 (3,3,1,2)
3. Jessup 8+3 (2,d,3,3)
4. mk 8+2 (3,2,2,1)
5. igła 8+w (3,2,3,0)
6. Tępy 7 (1,2,1,3)
7. peer 5( 1,3,0,1)
8. Cinek 5 (2,2,1,0)
9. Kasper 4 (1,3,0,d)
10. mmmaciekk 4 (2,0,0,2)
11. Matic 3 (1,0,-,2)
12. koras 3 (d,1,2,0)
13. Daniel 3 (1,1,1,d)
14. ckk 0 (0)

Sędzia główny: Artas
Sędzia techniczny: Też Artas

Dzięki za udział w turnieju. Jest potencjał, żeby zrobić kolejne. Po GP FT wrzucę pytania.

Re: Turniej wiedzy technicznej - 06.01 - godz. 20:00

: 06 sty 2021, 21:08
autor: Artas
1. Choć żużel jest bardzo hermetycznym środowiskiem i ciężko jest o wprowadzanie nowinek sprzętowych, są zawodnicy którzy bezustannie poszukują nieszablonowych rozwiązań, dzięki którym wyprzedzą rywali. Takim przykładem jest linka sprzęgła firmy Motion Pro wykonana według pomysłu czterokrotnego IMŚ. Sprzedawana była pod zwyczajową nazwą zapożyczoną od jego nazwiska już wiele lat przed zakończeniem przez niego kariery. Podaj to nazwisko.
Odp.: Hancock
2. Przed upadkiem ISQ zawodnik ten był bohaterem pewnego popularnego pytania. Jednak od zakończenia jego kariery minęło już trochę czasu, a on sam pozostał przy żużlu jako konstruktor. Oprócz serwisu i tuningu silników, aktualnie najwięcej sławy przynosi mu produkcja m.in. przystawek i dolnych dźwigienek sprzęgła, przodków czy blach silnika i wahacza, a także przeciwwag i czopów wału korbowego. Podaj imię i nazwisko tego żużlowca.
Odp.: Brian Andersen
3. Przedmiot ten jest bardzo istotnym elementem pracy każdego silnika spalinowego. W motocyklu żużlowym ma on średnicę około 9cm. Jego atrybutami są ruch posuwisto-zwrotny oraz hasła takie jak denko czy płaszcz. Podaj jego nazwę.
Odp.: Tłok
4. Kiedyś plagą były urywające się łańcuszki sprzęgłowe, które rozlatują się pod wpływem wysokiej temperatury, jaką osiągają podczas pełnych obrotów silnika. Aby temu zapobiec, należy przedni łańcuch chłodzić także w czasie jazdy. W tym celu do lewej blachy silnika przykręca się mniejszą blaszkę uzbrojoną w tulejkę z otworem i wężykiem podpinanym do ramy. Jak nazywa się ta część?
Odp.: Magistrala olejowa
5. Deflektory są stosowane w żużlu od ponad dwudziestu lat. Choć swój patent produkuje czeska Jawa, to zdecydowanym liderem rynku jest marka byłego nowozelandzkiego żużlowca. Jego produkt zakończony jest gumowym płaszczem przymontowanym do plastiku występującego oryginalnie w kolorze czerwonym. Jak nazywa się ten plastikowy element, którego nazwa może kojarzyć się z narzędziem lub częścią ciała?
Odp.: Łopatka
6. Podzespół ten jest nieodzownym elementem rozrządu w silniku spalinowym. Obraca się dwukrotnie wolniej od wału korbowego, a więc na pełny obrót silnika wykonuje pół obrotu wokół osi. Wyposażona jest w wypustki, których kształt i wysokość wpływają na charakterystykę pracy silnika. Dzięki niemu otwierają się zawory. Podaj jego nazwę.
Odp.: Krzywka
7. Część ta odpowiada odpowiada za obroty silnika. Jej położenie regulowane jest za pośrednictwem linki poprzez obroty manetką zamontowaną na kierownicy. W rzeczywistości odpowiada za ilość powietrza i paliwa podawanego do silnika. W konstrukcji autorstwa Mikaela Blixta ważnym jest aby miała oryginalny kształt. Zniekształcenie może powodować złe proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej, a co za tym idzie nierówną pracę silnika. O jaką część chodzi?
Odp.: Przepustnica
8. Jest to jeden z charakterystycznych elementów motocykla żużlowego. Przy zastosowaniu tradycyjnych błotników, pełni on funkcję swego rodzaju stelaża dla tylnego nadkola. Niedoświadczony mechanik może używać go do zapychania motocykla w celu jego odpalenia. Ten błąd może spowodować jednak połamanie błotnika. O jaki element chodzi?
Odp. Pałąk
9. W minionym sezonie głośno było o oponach tureckiej marki Anlas. Na rynku stara się zaistnieć dystrybowana przez podczęstochowską firmę Artman Deli Tire, a przed laty startami imponował Greg Hancock korzystający z „gum” Goldentyre. Czeskiemu hegemonowi rynku opon w ostatniej dekacie próbowała pokrzyżować szyki jeszcze jedna firma. Mimo porażki, jej logo nadal można zobaczyć motocykach żużlowych, ponieważ coraz popularniejsze są koła firmowane przez nią. Założycielem jest były australijski żużlowiec, dwukrotny finalista IMŚ zarówno na klasyku, jak i długim torze, IM Australii z 1977 roku. Podaj imię i nazwisko zawodnika oraz nazwę firmy.
Odp.: John Titman JTR
10. Jednym z charakterystycznych elementów żużla jest zapach spalanego oleju. W silnikach czterosuwowych, jakie stosowane są w żużlu, olej nie bierze bezpośrednio udziału w procesie spalania, jednak jak w każdym motorze spalinowym ma duże znaczenie w redukowaniu tarcia i chłodzenia podzespołów. W silnikach Jawy ten element znajdował się w pokrywie zaworowej, natomiast w GM-ach występuje w lewym karterze. Służy on wyrównywaniu ciśnienia w komorze korbowej i ewentualnemu wyrzucaniu nadmiernej ilości oleju silnikowego z jednostki. Podaj jego nazwę.
Odp. Odma
11. Ramy motocykli żużlowych nie wymagają homologacji, więc prawdę mówiąc, zawodnik takową może sobie wyspawać na własnę rękę. Zawodowo tym zajmują się jednak dwie czeskie firmy. W latach 90. i na początku XXI wieku na rynku była jednak pewna, już legendarna, brytyjska firma, której ramy słynęły z nieprzeciętnej wytrzymałości i sztywności. Podaj nazwę tej firmy.
Odp.: Antig
12. Prawa strona wału korbowego w silnikach żużlowych zakończona jest magnesem. Ten zaś w komorze zapłonowej otoczony jest stojanem, który raz na pełny obrót magnesu generuje impuls elektryczny wywołujący iskrę świecy zapłonowej. Jak popularnie w środowisku żużlowym nazywany jest stojan? Żargonowa nazwa pochodzi od hiszpańskiego producenta układów zapłonowych.
Odp.: Motoplat/Motoplata
13. Sprawność tego elementu silnika ma duże znaczenie dla jego osiągów i jest jednym z głównych przyczyn tak częstych serwisów silnika. Występuje on w czterech sztukach, niekoniecznie wszystkich jednakowych. Aby wydłużyć ich żywotność, po zgaszeniu silnika wykonuje się charakterystyczne cofnięcie koła zwane w środowisku "zerowaniem". Podaj nazwę tej części (2 wyrazy).
Odp.: sprężyna zaworowa
14. Od lat wiadome jest, że za produkcję silników żużlowych odpowiadają państwa, których na próżno szukać w czołówkach DMŚ, czy chociaż pojedyńczych przedstawicieli walczących o medale IMŚ. Jedno z tych państw za sprawą dwóch firm zdominowała również rynek innego elementu motocykla, za sprawą dwóch firm z... tego samego małego miasteczka. Nazwa jednej z nich w dosłownym tłumaczeniu na język polski oznacza wstęgę. Podaj nazwę tej firmy oraz kraj pochodzenia.
Odp. Stuha Czechy
15. Ten urodzony w Nyköping rówieśnik Krzysztofa Basa należał do czołówki szwedzkich żużlowców. Na swoim koncie ma tytuł IM Szwecji Juniorów, srebro IM Szwecji, a także brąz DMŚ. Choć podpisał kontrakt z Apatorem Toruń, nie było mu dane zadebiutować w lidze polskiej. Jego karierę przerwał uraz kręgosłupa. Pozostał jednak przy żużlu jako mechanik. Jest konstruktorem podzespołu, który całkowicie zdominował rynek. O jaką część motocykla chodzi?
Odp.: Gaźnik
16. Ta malutka część motocykla w żaden sposób nie jest widoczna dla widzów podczas oglądania wyścigów. Jest to element wpływający na charakterystykę pracy silnika i całego motocykla podczas jazdy. Założenie tego elementu o większym parametrze powoduje jego osłabienie, natomiast o mniejszym wzmocnienie. Ich zakres występuje w przedziale 190-245 co 5 jednostek. Jaka to część?
Odp.: Dysza
17. Ten element gaźnika reguluje stan paliwa w specjalnej komorze określanej właśnie od nazwy tej części. Stanowi on swego rodzaju dźwignię dla zaworu otwierającego lub zamykającego dopływ metanolu z baku do gaźnika. Niektórzy zawodnicy korzystają z gaźników Finna Rune Jensena, które tego elementu są pozbawione. Jak nazywa się ta część?
Odp.: Pływak
18. Tego elementu nie widać w motocyklu podczas jazdy. Jest to metalowy odlew uzbrojony w 6 gwintowanych szpilek. Jego zewnętrzna średnica otoczona jest poprzecznymi zgrubieniami tworzącymi wieloklin, który w czasie eksploatacji wyrabia się, utrudniając poprawną pracę sprzęgła. Produkowane są m.in. przez NEB, LZ czy Jawę. Podaj nazwę tej części.
Odp.: Zabierak
19. Ten prosty element stanowi w zasadzie połączoną podkładkę i śrubę wraz z nakręcaną na nią podłużną nakrętką. Dawniej montowało się go po obu stronach motocykla, jednak od momentu wprowadzenia deflektorów, z prawej strony zastępuje go uzbrojony w szpilkę odlew. Część ta zapobiega przesuwania się tylnego koła w ramie do przodu. Podaj jego nazwę (1 słowo).
Odp.: Napinacz
20. Element ten popularny jest nie tylko w mechanice żużlowej. Stanowi on dystans pomiędzy dwoma skręcanymi elementami. W motocyklu żużlowym można ją spotkać pomiędzy blachami silnika, przy tylnym błotniku czy przy zamocowaniu wydechu. Jak nazywa się ta część?
Odp.: tulejka
21. W silnikach żużlowych stosuje się prosty, wynaleziony już w XIX w. układ zapłonowy zwany magnetem. Podczas obrotów magnesu raz na obrót przerywany jest obwód zwojnicy, a napięcie elektryczne indukuje, by następnie popłynąć w wysokim natężeniu do świecy dającej iskrę. Jak popularnie w mechanice nazywany jest ten induktor, który w motocyklu żużlowym najczęściej jest zamontowany do prawej blachy powyżej silnika?
Odp.: Cewka