Regulamin ISQ

Komunikaty dotyczące rozgrywek, regulaminu i formalności związanych z ISQ

Moderator: Zarząd ISQ

Witek
Site Admin
Posty: 1165
Rejestracja: 22 paź 2020, 22:02

Regulamin ISQ

Post autor: Witek »

Regulamin ISQ


I. Część ogólna

1. Internet Speedway Quiz jest grą mającą na celu propagowanie wiedzy o sporcie żużlowym, rozwijanie własnej osobowości poprzez: pracę nad swoją wiedzą z interesującej nas dziedziny sportu, naukę sumienności, punktualności i kultury osobistej, zapewnianie rozrywki intelektualnej dla zainteresowanych tą formą spędzania wolnego czasu ludzi. Uczestnikiem gry może zostać każdy, kto zgodzi się na warunki opisane w kontrakcie. Udział w zabawie jest całkowicie bezpłatny i dobrowolny.

2. Udział w rozgrywkach objętych patronatem Rady ISQ oznacza akceptację i działanie zgodne w całości z niniejszym regulaminem. Jego łamanie może pociągnąć konsekwencje opisane w kodeksie kar. Regulamin ten obejmuje w równym stopniu wszystkich uczestników ISQ.

3. Miejscem przeprowadzania zawodów objętych patronatem Rady ISQ są chaty przez ów Radę wskazane.

4. Podczas zawodów na chacie wszyscy uczestnicy, z wyjątkiem sędziów i trenerów mają obowiązek używać czcionki czarnej niepogrubionej i niepodkreślonej. Trenerzy mają prawo korzystać z kolorowej czcionki, a sędziowie z czcionki kolorowej oraz pogrubionej. Kolory wykorzystywane przez osoby funkcyjne są dowolne i można każdorazowo ustalić je ze wszystkimi użytkownikami. Zabronione jest korzystanie z możliwości wstawiania obrazków. Niestosowanie się do tych zasad może pociągnąć konsekwencje opisane w kodeksie kar. Pisanie wyłącznie wielkimi literami jest zabronione.

5. Oficjalną stroną internetową zabawy jest forum https://forum.isq.com.pl wraz z chatem - https://czat.isq.com.pl. Informacje pojawiające się na forum oraz na chacie nie mogą być jednak uznawane za oficjalne za wyjątkiem komunikatów wydawanych przez Radę ISQ. Wypowiedzi na forum oraz na chacie ISQ są własnością ich autorów. Oni też ponoszą za nie pełną odpowiedzialność.

II. Władze i zarządzanie

1. Naczelnym organem prowadzącym bieżący nadzór nad rozgrywkami ISQ jest Komisarz ISQ. Rolą Komisarza ISQ jest nadzór nad pracami Rady, akceptacja decyzji Rady oraz rozstrzyganie sporów wynikłych w trakcie prac Rady lub rozgrywek ISQ.

2. Rada ISQ jest organem kolegialnym. O liczebności, składzie, sposobie wyłaniania członków oraz długości ich kadencji traktować będzie oddzielne rozporządzenie.

3. Do zadań Rady ISQ :
a) ustalanie zasad oraz regulaminu ISQ – wymagana akceptacja Komisarza ISQ,
b) organizacja oficjalnych zawodów oraz ustalanie ich składu,
c) tworzenie, nadzór nad działalnością oraz nominowanie członków do wszystkich komisji działających pod patronatem Rady ISQ,
d) rozstrzyganie sporów oraz konfliktów oraz sytuacji niejasnych odnoszących się do ISQ,
e) rozstrzyganie wszelkich spraw odnoszących się do ISQ, o których ów regulamin nie traktuje,
f) interpretacja niniejszego regulaminu,
g) dbanie o wysoki poziom i rozwój ISQ.

4. Wszelkie decyzje w Rady ISQ podejmuje się za pomocą głosowania, większością głosów, przy czym swoje głosy oddać musi co najmniej połowa uprawnionych do głosowania członków Rady ISQ.

5. Wszelkie decyzje wydane przez Radę ISQ są umieszczane na forum ISQ po akceptacji przez Komisarza ISQ, który nadzoruje prace Rady.

6. Działalność, skład oraz kompetencje wszystkich komisji podlegających Radzie ISQ określać będą oddzielne rozporządzenia.

III. Uczestnicy ISQ

1. Uczestnikiem ISQ staje się każdy, kto podpisze stosowną deklarację na forum ISQ lub zostanie zgłoszony do rozgrywek ligowych. Od tego momentu jest on zobowiązany do przestrzegania niniejszego regulaminu.

2. Każdy uczestnik ISQ na forum oraz podczas zawodów posługuje się tym samym nickiem. W przypadku zbieżności lub podobieństwa nicków zawodników, Rada ISQ prosi zainteresowanych zawodników o ustalenie stosownych zmian do wyznaczonego terminu. W przypadku braku porozumienia, Rada ISQ zastrzega sobie prawo nakazania zmiany nicku konkretnemu zawodnikowi, pod rygorem niedopuszczenia do startów. Każdy zawodnik ma prawo zmienić sobie nick, ale może tego dokonać tylko między sezonami za wiedzą i aprobatą Rady ISQ.

3. Każdy uczestnik ISQ ma prawo dowolnego wyboru zespołu, który reprezentuje i może między sezonami zmieniać zespoły bez żadnych ograniczeń. Uczestnika ISQ do zespołu zgłasza trener na forum ISQ w temacie do tego przeznaczonym. Jeżeli w ciągu 48 godzin od momentu zgłoszenia Rada ISQ nie wyrazi sprzeciwu, przynależność klubową uznaje się za zatwierdzoną. W trakcie trwania tego okresu przyjmuje się, że nie ma przeciwwskazań regulaminowych do startów zawodnika. Każdy uczestnik ISQ w rozgrywkach organizowanych przez Radę ISQ może jednocześnie znajdować się w kadrze jednego zespołu za wyjątkiem podpisania kontraktu w ramach instytucji „Gość”. Przepisy odnośnie warunków wypożyczenia zawodnika znajdują się w punkcie 3b.

3a. Rada ISQ ustala następujące wymagania wobec systemu Gościa:
a) KSM 7,00 jako limit dla zawodników gości w obu ligach. Oznacza to, że zawodnicy goście muszą posiadać KSM 7,00 lub niższy, aby startować. System KSM uwzględnia punktację zawodników we wszystkich biegach od sezonu 13 do 15 włącznie, przy pomniejszeniu punktów zdobytych w niższej klasie rozgrywkowej o współczynnik 1,3. Wartość KSM jest obliczana na podstawie średniej zdobywanych punktów w biegach, pomnożonej przez 5. Zawodnicy, którzy w danym sezonie odjechali ponad 40 wyścigów, dla potrzeb obliczenia KSM mają zaliczony sezon. Określono procentowe wartości KSM w zależności od liczby sezonów, w których zawodnik uczestniczył: 100% dla 3 sezonów, 85% dla 2 sezonów, 70% dla 1 sezonu.

b) W drużynach obu lig obowiązuje limit 2 gości w składzie meczowym. Zawodnicy goście mogą występować tylko w drużynie macierzystej i jej drużynach rezerwowych. Klub I ligi może posiadać więcej niż jedną drużynę rezerwową, z której zawodnicy goście mogą dołączyć do kadry pierwszej drużyny.

c) Ograniczenie liczby startów gościa. Zawodnik startujący jako „Gość” ma prawo odjechać w liczbie biegów odpowiadającej dwukrotności ilości spotkań, jakie do rozegrania ma drużyna w swojej klasie rozgrywkowej wg poniższego zestawienia:
1) Gość z SMSa - bez limitu
2) Gość w II Lidze (zawodnik nominalny klubu I Ligi) - 30 biegów
3) Gość w I Lidze (zawodnik nominalny klubu II Ligi) - 32 biegi + jeśli jego klub awansuje do grupy finałowej 1-4 to dodatkowe 4 biegi czyli razem 36
d) Zamiana zawodnika gościnnego między drużynami odbywa się wyłącznie na podstawie specjalnej prośby wystosowanej przez trenerów obu zainteresowanych drużyn. Komisarz ISQ, bądź Rada ISQ, w przypadkach gdy Komisarz ISQ zgłosi konflikt interesów, może zgodzić się z prośbą ustalając jednocześnie warunki wymagane do spełnienia
a) uczestnik, który został zgłoszony do drużyny, może jednokrotnie w trakcie sezonu zmienić barwy klubowe jedynie pod warunkiem, że:
I. nie wystąpił w żadnym biegu w poprzedniej drużynie w danym sezonie,
II. zmiana ma miejsce w rundzie rewanżowej, łączna liczba biegów w zawodach ligowych nie przekracza 7 oraz suma zdobytych punktów nie przekracza 10 (bez bonusów).
b) uczestnik występujący w 2 lidze ma prawo podpisać kontrakt na zasadzie gościa w drużynie z 1 ligi. Taki zawodnik po odjechaniu 21 biegów w 1 lidze traci prawo startów w 2 lidze i staje się członkiem zespołu pierwszoligowego. W indywidualnych przypadkach, po zgodzie Zarządu ISQ, jest możliwe stosowanie tego przepisu do zawodnika klubu pierwszoligowego, który chciałby startować jako gość w 2 lidze.
e) Warunki dotyczące zespołu SMS w II lidze:
- Wprowadzono specjalne warunki dotyczące zespołu SMS w II lidze, umożliwiając zawodnikom z KSM powyżej 6,50 bycie gośćmi w drużynie SMS, jednak z zachowaniem limitu ilości biegów.
- Drużyna SMS może składać się z zawodników, którzy zadebiutowali w ISQ w sezonie 15 lub później i mogą jeździć bez limitów w innych drużynach, z wyłączeniem meczów swojej nominalnej drużyny przeciwko SMS.

4. Warunkiem dopuszczenia uczestnika do kolejnego sezonu jest wypełnienie kontraktu, który zobowiązał się wypełnić do końca poprzedniego sezonu. W przypadku niewypełnienia kontraktu, uczestnik nie zostanie dopuszczony do gry do czasu jego wypełnienia.

5. Każdy uczestnik zobowiązany jest stawić się na zawodach oficjalnych, do których został zgłoszony przez trenera. Obowiązek ten nie występuje, gdy zawodnik został nominowany przez Radę ISQ lub uzyskał prawo startu na podstawie wcześniejszych eliminacji.
a) w przypadku nieuzasadnionej nieobecności (nie zgłoszonej minimum 1 dzień przed oficjalnymi zawodami), Rada ISQ zastrzega sobie prawo do nałożenia sankcji.

IV. Drużyny ISQ

1. Drużyny, które chcą startować w rozgrywkach ISQ muszą spełnić następujące warunki:
a) drużyna musi posiadać trenera, który otrzymał licencje trenerską,
b) drużyna musi mieć także zastępcę trenera,
c) kadra drużyny nie może posiadać mniej niż sześciu uczestników dla drużyny pierwszoligowej oraz nie mniej niż pięciu dla drużyny drugoligowej
d) wszystkie osoby muszą być pełnoprawnymi uczestnikami ISQ.

2. Drużyny do zawodów ligowych i innych zawodów oficjalnych są zgłaszane przez trenerów na forum w temacie do tego przeznaczonym w okresie wyznaczonym przez Radę ISQ.

3. Zawodnicy mogą być zgłaszani do drużyn od daty wyznaczonej przez Rada ISQ przez cały sezon.

4. Trener drużyny może w każdej chwili wykreślić z listy zawodników każdego, kto w danym sezonie nie wystąpił w ani jednym biegu zawodów organizowanych przez Rada ISQ.

5. W przypadku, gdy uczestnik zrezygnuje z udziału w grze lub zostanie z niej wykreślony, trener ma prawo na jego miejsce wpisać inną osobę. Przepis ten nie obowiązuje w przypadku wykluczenia uczestnika z ISQ, chyba że Rada ISQ zdecyduje inaczej.

V. Trener drużyny

1. Trener stoi na czele drużyny. Odpowiada on przed Komisarzem ISQ za jej funkcjonowanie.

2. Do obowiązków trenera należy:
a) dbanie o frekwencję drużyny na zawodach organizowanych przez Radę ISQ,
b) wypełnienie warunków, które zobowiązał się wypełnić podpisując kontrakt trenerski,
c) decydowanie o składzie drużyny na wszelkie zawody organizowane przez Radę ISQ,
d) dbanie o dobrą atmosferę w drużynie oraz w całej zabawie,
e) przeciwdziałanie wszelakim objawom niekulturalnego zachowania,
f) mobilizowanie swoich zawodników do aktywnej pracy na rzecz ISQ.

3. Do uprawnień trenera należy:
a) decydowanie o kadrze drużyny,
b) prowadzenie drużyny podczas zawodów ligowych,
c) składanie protestów,
d) korzystanie z czcionki o innym kolorze podczas meczów,
e) wyznaczenie swego zastępcy.

4. Trener musi wyznaczyć swojego zastępcę i może przelać na niego część swoich uprawnień, jednakże za jego pracę odpowiada osobiście, jak również nie zwalnia go to w żadnym stopniu z wypełnienia obowiązków określonych w kontrakcie trenerskim.

5. W przypadku nie wypełniania swoich obowiązków Komisarz ISQ, po zasięgnięciu opinii Rady, ma prawo odwołać trenera, bądź nałożyć na niego karę zgodną z zapisami w RA. Odwołanie lub nałożenie kary, leży tylko i wyłącznie w gestii Komisarza ISQ.

VI. Rozgrywki ligowe

1. O ilości lig, ich liczebności, terminie rozgrywania spotkań oraz składzie decyduje Rada ISQ w specjalnym rozporządzeniu wydawanym przed rozpoczęciem danego sezonu.

2. Spotkania ligowe odbywają się wg zasad rozgrywania spotkań żużlowych w Polsce z wyłączeniem zapisów o:
a) obcokrajowcach,
b) juniorach,
c) liczebności zawodników.

W rozgrywkach 2 ligi obowiązują następujące przepisy dotyczące gościa:
- Gość w składzie meczowym (numery 1-4 / 9-12) może wystąpić maksymalnie w 8 wyścigach (7 podstawowych plus rezerwa taktyczna).
- Gość na rezerwie (numery 5-6 /13-14) w przypadku, gdy w składzie meczowym jest inny gość, może zastępować tylko tegoż gościa z rezerwy zwykłej i wystąpić maksymalnie w 8 biegach (7 zmian zwykłych i 1 rezerwa taktyczna).
- Gość na rezerwie (numery 5-6 /13-14) w przypadku, gdy w składzie podstawowym nie ma innego gościa, może wystartować maksymalnie w 8 biegach (7 biegów z rezerwy zwykłej za dowolnego zawodnika oraz rezerwa taktyczna).
- W przypadku dwóch gości na rezerwie obowiązuje ten sam limit, czyli maksymalnie 8 startów w meczu dla obu (7 biegów z rezerwy zwykłej za dowolnego zawodnika oraz rezerwa taktyczna).

3. Schemat tabeli biegowej rozgrywek Pierwszej Ligi stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu, natomiast schemat tabeli biegowej rozgrywek Drugiej Ligi stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

4. W imieniu drużyny, trener podaje skład na czacie przed rozpoczęciem meczu ligowego. Skład drużyny pierwszoligowej, to sześciu podstawowych zawodników i dwóch rezerwowych (w sumie osiem). Pierwsi skład podają goście, a następnie gospodarze w czasie do pięciu minut. W przypadku drugiej ligi, skład drużyny to czterech podstawowych zawodników oraz dwóch rezerwowych (w sumie sześć).

5. Każda drużyna startująca w lidze otrzymuje punkty frekwencyjne, które pod koniec sezonu będą sumowane. Nieuzbieranie sumy ustalonej w kontrakcie trenerskim przez drużynę skutkuje sankcjami nakładanymi na trenera zespołu.

6. Minimalna liczba zawodników, którą dysponować musi drużyna, aby przystąpić do meczu wynosi 5 w przypadku pierwszej ligi oraz 3 w przypadku drugiej ligi. Jeśli o godzinie planowanego rozpoczęcia meczu na czacie znajduje się mniej niż pięciu zawodników danej drużyny (w pierwszej lidze) lub mniej niż trzech zawodników (w drugiej lidze), sędzia odlicza 5 minut na uzupełnienie składu – w przypadku dalszego braku kadrowego, przyznaje walkower 40:0 dla zespołu kompletnego. Jeśli oba zespoły nie dysponują co najmniej pięcioosobowym składem, sędzia przyznaje obustronny walkower 0:0 - żadna z drużyn nie otrzymuje punktów w tabeli, obie otrzymują po 40 ujemnych punktów biegowych.

7. Zastępstwo zawodnika - trenerzy mają możliwość stosowania zastępstwa zawodnika w rozgrywkach pierwszej ligi. Zastępstwo Zawodnika można stosować za każdego zawodnika z kadry, przy czym wystąpić w jego miejsce w ramach zmiany w meczu mogą jedynie zawodnicy z niższą średnią w aktualnej klasyfikacji. Każdy zawodnik może wystąpić w meczu jako zastępstwo zawodnika tylko raz.

Do ustalenia zawodników zastępowanych w trakcie różnych rund sezonu będą używane różne klasyfikacje statystyczne. W pierwszej rundzie (kolejki 1-7) wykorzystane zostaną statystyki końcowe z poprzedniego sezonu (wyniki z II Ligi podzielone przez 1,3). W rundzie rewanżowej (kolejki 8-14) zastosowane zostaną bieżące statystyki po 7 kolejkach, natomiast w rundzie finałowej użyte zostaną aktualne statystyki po rundzie zasadniczej (po 14 kolejkach).

8. Miejsca w składzie dla rezerwowych (7-8, 15-16) w pierwszej lidze oraz (5-6, 13-14) w drugiej lidze mogą być obsadzone jedynie wtedy, gdy podstawowy skład jest kompletny. Trener drużyny przed rozpoczęciem meczu zgłasza skład, do którego może wpisać wyłącznie zawodników obecnych na czacie. Zawodnik, który pojawi się na zawodach już po ich rozpoczęciu, może zostać dopisany na wolne miejsce w składzie, jednak nie wcześniej niż po zalogowaniu się na czacie. Raz wpisany do składu zawodnik nie może być w trakcie zawodów z niego wykreślony nawet, jeśli nie wystartował i/lub nie znajduje się już na chacie. W zawodach ligowych niedopuszczalne jest wprowadzanie do obsady zawodników w ramach rezerwy toru.

9. Zawodnik rezerwowy (7-8, 15-16) w pierwszej lidze może pojechać łącznie maksymalnie w 6 biegach (wliczając rezerwę zwykłą oraz taktyczną), przy czym maksymalnie mogą być to 3 starty z rzędu (tj. bez chociaż jednego biegu przerwy). Zawodnik rezerwowy może pojechać w ramach Zastępstwa zawodnika tylko jeśli legitymuje się aktualnie niższym wskaźnikiem KSM od zawodnika zastępowanego.

a). Zawodnik rezerwowy (5-6, 13-14), nie będący gościem, w drugiej lidze może wystąpić w ramach 7 rezerw zwykłych (w biegach 1-14), plus dodatkowo może wystąpić w ramach rezerwy taktycznej oraz być nominowanym do biegu 15, co oznacza, że może wystąpić maksymalnie w 9 biegach. Zawodnicy rezerwowi mogą wystąpić w maksymalnie 4 wyścigach z rzędu, przy czym jeden z tych startów musi się odbyć w ramach rezerwy taktycznej.

10. Zawodnik, za którego stosowane jest w danym meczu Zastępstwo zawodnika nie może w nim wystąpić jeśli w trakcie trwania spotkania pojawi się na czacie.

11. Aby mecz mógł zostać uznany, musi odbyć się pełne 15 biegów. W przypadku przerwania meczu z powodu problemów technicznych lub innych niezawinionych przez żadną ze stron, trenerzy ustalają termin, w którym zespoły spotkają się ponownie, rozpoczynając mecz od początku. W przypadku, gdy z jazdy zrezygnuje jeden z zespołów, sędzia przyznaje walkower 40:0 dla zespołu wyrażającego gotowość do jazdy. W przypadku, gdy oba zespoły zrezygnują z jazdy, sędzia przyznaje obustronny walkower 0:0 - żadna z drużyn nie otrzymuje punktów w tabeli, obie otrzymują po 40 ujemnych punktów biegowych. O braku gotowości drużyny do jazdy informuje trener lub jego zastępca.

12. Biegi nominowane w pierwszej lidze – są to biegi numer 13-15, w których trenerzy podają obsady w zależności od punktacji biegowej zawodników po rozegraniu 12 biegów. W 13 wyścigu mogą zostać zgłoszeni zawodnicy z najmniejszą liczbą punktów w drużynie, spośród zawodników zgłoszonych pod numerami 1-6 lub 9-14. W 14 wyścigu zawodnicy (spośród numerów 1-6 lub 9-14) niezgłoszeni do wyścigów 13 i 15. W 15 wyścigu mogą zostać zgłoszeni zawodnicy z najmniejszą liczbą punktów w drużynie, spośród zawodników zgłoszonych pod numerami 1-6 lub 9-14. W biegach tych muszą jednak wystartować po jednym razie każdy z zawodników wystawionych w podstawowym składzie (mogą jednak być oni zmienieni w ramach rezerwy zwykłej, bądź taktycznej, jeśli nie wykluczają tego inne zasady). Zastępstwo zawodnika możliwe jest jedynie w wyścigu 13. Trener drużyny gości ma trzy minuty na podanie obsady biegów od momentu zakończenia biegu numer 12. W momencie podania składu biegów nominowanych przez trenera gości rusza czas trzech minut na podanie obsady przez trenera gospodarzy.

12.1. Bieg nominowany w drugiej lidze – jest to bieg numer 15, w którym trenerzy podają obsadę w zależności od własnych preferencji, niezależnie od punktacji zawodników. W biegu tym podawani są zawodnicy składu podstawowego, mogą jednak być oni zmienieni w ramach rezerwy zwykłej bądź taktycznej, jeśli nie wykluczają tego innego zasady. W biegu numer 15 nie mogą startować zawodnicy zgłoszeni do spotkania ze statusem „Gość”. Trener drużyny gości ma trzy minuty na podanie obsady biegów od momentu zakończenia biegu numer 14. W momencie podania składu biegów nominowanych przez trenera gości rusza czas trzech minut na podanie obsady przez trenera gospodarzy.

13. Runda Finałowa (nazywana w dalszej części PO) – rozegrana zostanie po zakończeniu XIV kolejki Rundy Zasadniczej (nazywanej dalej RZ) w pierwszej lidze. Runda finałowa I Ligi zostanie rozegrana w formacie meczów i rewanżów pomiędzy drużynami z grupy mistrzowskiej (miejsca 1-4) i grupy spadkowej (miejsca 5-7). Po zakończeniu Rundy Finałowej zostaje ustalona ostateczna kolejność zespołów. Zespół zajmujący miejsce 7 zostaje relegowany do II Ligi.

13.1. Po zakończeniu XII kolejki Rundy Zasadniczej (nazywanej dalej RZ) w drugiej lidze, zostanie rozegrana Runda Finałowa obejmujące spotkania wszystkich zespołów w formacie „każdy z każdym” bez rozgrywania rewanżów. Drużyna sklasyfikowana na miejscu 1 po zakończeniu Rundy Finałowej uzyska prawo awansu do I Ligi. O decyzji odnośnie skorzystania z prawa musi zostać poinformowany Komisarz ISQ w terminie do 3 miesięcy po zakończeniu rozgrywek.

14. Sposób klasyfikacji drużyn po RZ – w przypadku jednakowej ilości dużych punktów pomiędzy dwoma drużynami decydujący o pozycji końcowej jest suma ich bezpośrednich pojedynków, a jeśli ten nie jest rozstrzygający to decyduje ilość małych punktów zdobytych w sezonie. W przypadku trzech lub więcej drużyn z jednakową ilością dużych punktów przygotowywana jest tabela pomocnicza pomiędzy zainteresowanymi drużynami. O pozycji końcowej decyduje
a) ilość dużych punktów zgromadzonych w bezpośrednich pojedynkach,
b) ilość małych punktów w bezpośrednich starciach zainteresowanych zespołów,
c) w przypadku gdy obie powyższe wartości są identyczne decydująca jest ilość małych punktów zgromadzona w ciągu całej RZ.

15. Za bilans dwumeczu w Rundzie Zasadniczej i Finałowej pomiędzy tymi samym drużynami przyznawany jest punkt bonusowy. Zasada ta funkcjonuje w zgodzie z regułami obowiązującymi w żużlu.

16. Końcowa kolejność w tabeli 1. i 2. Ligi ustalona zostanie wg:
1) liczby dużych punktów
2) liczby dużych punktów w bezpośrednich pojedynkach
3) liczby małych punktów w bezpośrednich pojedynkach
4) liczby małych punktów ogółem

VII. Sędzia główny

1 Sędzia główny jest najważniejszą osobą podczas rozgrywania spotkań. Jego decyzje są niepodważalne, a może je zmienić tylko Rada ISQ w wypadku jego ewidentnych niedopatrzeń lub zaniedbań.

2. Do obowiązków sędziego należy:
a) zgłoszenie się do osoby przetrzymującej pytania o dostarczenie wymaganej liczy pytań nie później, niż na 8 godzin przed rozpoczęciem spotkania wraz z podaniem adresu e-mail, na który pytania mają zostać wysłane. Zalecane jest podanie adresu e-mail w momencie zgłoszenia na sędziego głównego,
b) sprawne przeprowadzenie zawodów zgodnie z zasadami rozgrywania spotkań oraz biegów,
c) pomoc w pilnowaniu porządku na chacie,
d) natychmiastowe rozpatrzenie wszelkich prawidłowo zgłoszonych protestów i wątpliwości, poinformowanie o decyzji wraz z argumentacją,
e) w przypadku wątpliwości dotyczących pytań jego autorstwa, przedstawić źródło informacji wykorzystanej w pytaniu.

3. Sędzia główny ma prawo skonsultowania się z sędzią technicznym i obserwatorem, jednakże ostateczna decyzja należy do niego.

4. Za sędziowanie zawodów zespół sędziego otrzymuje punkty do Rankingu Aktywności.

5. Sędzia podejmuje wszystkie decyzje w oparciu o regulamin oraz komunikaty Komisarza ISQ. W przypadkach nieunormowanych niniejszym regulaminem Sędzia kieruje się zdrowym rozsądkiem oraz zachowaniem zasad fair-play. W przypadku naruszeń mniejszej wagi, gdy duch fair play oraz zdrowy rozsądek wskazują na podjęcie decyzji niezgodnej z regulaminem, sędzia ma prawo taką podjąć, jednocześnie informując Komisarza ISQ (w formie wiadomości prywatnej) o problemie.

6. W przypadku spornych decyzji podjętych przez sędziego w trakcie meczu ligi ISQ, jak i innych zawodów oficjalnych, Trenerzy (w przypadku zawodów drużynowych i parowych) oraz zawodnicy (w przypadku zawodów indywidualnych) mogą złożyć protest na decyzję sędziego po zakończeniu zawodów w stosownym wątku na Forum. Protesty rozpatrywane będą przez Komisarza ISQ, a decyzje ogłaszane w rozporządzeniach lub bezpośrednio w wątku.

7. Po zakończeniu spotkania, trenerzy prowadzący swoje drużyny w spotkaniu ligowym, wysyłają oceny sędziego do użytkownika „Zarząd_ISQ” na forum. W temacie wiadomości należy wskazać jakiego meczu tyczą się oceny oraz kto ocenia (np. „1 liga, 1 kolejka CT-RS, ocena RS”). W treści wiadomości trener wpisuje ocenę w skali 1-6 wraz ze swoim uzasadnieniem. Poniżej wskazane są opisy poszczególnych ocen:
6 – bezbłędnie i bardzo sprawnie przeprowadzone zawody,
5 – bezbłędnie przeprowadzone zawody, zawody przeprowadzone w normalnym tempie,
4 – mała ilość drobnych błędów sędziowskich nie wpływających na wynik spotkania,
3 – duża ilość drobnych błędów sędziowskich, wpływające na atmosferę spotkania, nie na wynik,
2 – co najmniej jeden poważny błąd sędziowski, mający przełożenie na wynik oraz atmosferę spotkania,
1 – liczne poważne błędy sędziowskie, wypaczające wynik spotkania.

VIII. Sędzia techniczny

1. Sędzia techniczny pełni funkcję pomocnika sędziego głównego i w szczególnych przypadkach jego zadania może przejąć sędzia główny. Sędzia techniczny jest zapewniony przez gospodarza zawodów.

2. Do obowiązków sędziego technicznego należy:
a) prowadzenie programu zawodów,
b) podawanie sędziemu głównemu obsady kolejnych biegów,
c) po zakończeniu zawodów zamieszczenie wyników na forum,
d) odmierzanie przerw na żądanie.

IX. Pytania

1. Pytania układać może każdy uczestnik ISQ.

2. Poziom trudności pytań powinien być uzależniony od rangi zawodów - im ranga wyższa, tym większym poziomem trudności powinny się cechować pytania.

3. Pytania przygotowane na jedne zawody powinny być różnorodne, dotyczyć zarówno historii jak i teraźniejszości, zarówno żużla w Polsce jak i za granicą itd., chyba że założenia zawodów mówią inaczej. W miarę możliwości powinno się zadawać jak najwięcej pytań opisowych, wymagających kojarzenia faktów. Niemile widziane są pytania tzw. "na ściągi".

4. O ile założenia zawodów nie mówią inaczej, unikać należy zadawania pytań dotyczących:
a) szczegółowych informacji o żużlu na lodzie, na trawie, na długim torze, miniżużla oraz klasy 250 ccm, a także żużla amatorskiego. Dopuszczalne jest jedno krótkie zdanie w pytaniu dot. jednego z wymienionych, jeśli nie będzie ono stanowić o sensie pytania. Pulowy ma prawo ostatecznej decyzji czy pytanie bez tego zdania spełniałoby ustalone powyżej kryteria.
b) dokładnych pozycjach w turniejach, szczegółowej punktacji mało istotnych zawodników, zawodów. Części motocykla, osób funkcyjnych, dziennikarzy i innych osób z otoczenia żużla o ile nie są najważniejszymi postaciami w tym sporcie.
c) szczegółowych informacji dotyczących przebiegu zawodów (np. o czasach biegów, numerach startowych, numerach biegów, kolejności w biegach itd.)
d) rekordów oraz parametrów torów
e) dokładnych dat
f) pytań o zdecydowanie zbyt wysokim, bądź zbyt niskim poziomie trudności.

5. Pytania będą dopuszczone do użycie tylko wtedy, gdy osoba powołana przez Komisarza ISQ (Pulowy) uzna, że pytania są poprawne. Pulowi posiadają wyłączność w podejmowaniu decyzji, czy pytanie spełnia kryteria dołączenia do puli pytań, a tym samym jego zaliczenia. Dopuszczone pytania trafiają do archiwum i nie mogą zostać ujawnione przez autora do czasu stosownego zezwolenia Komisarza. Za niestosowanie się do powyższych zapisów uczestnik zostanie ukarany na podstawie kodeksu kar.
6. Minimalna liczba znaków, która musi znajdować się w pytaniu wynosi 200.

7. Za ułożenie zestawu pytań i wysłanie do pulowego, uczestnik otrzymuje punkty aktywności, które opisane są w Rankingu Aktywności..

X. Zasady rozgrywania biegów.

1. Każde zawody ISQ składają się z określonej liczby biegów i odbywają się zgodnie z ustaloną wcześniej tabelą biegów. Podczas każdego biegu na chacie obecny musi być sędzia główny i sędzia techniczny.

2. Bieg rozpoczyna sędzia główny wpisaniem i podaniem obsady biegu. Po tym trenerzy drużyn lub osoby przez nią upoważnione mają prawo wprowadzić zgodne z regulaminem zmiany. Trenerzy mogą w trakcie meczu poprosić trzy razy o przerwę jednominutową, a raz także o przerwę trzyminutową

3. Po wpisaniu ostatecznej obsady sędzia główny wpisuje do programu pytanie i odpowiedz, następnie informuje o rozpoczęciu biegu i wciska przycisk „rozpocznij bieg”.

4. Zawodnicy podani w obsadzie biegu, po zadaniu pytania, udzielają odpowiedzi. Zawodnik, który jako pierwszy udzieli prawidłowej odpowiedzi, otrzymuje 3 punkty, drugi - 2 pkt, trzeci - 1 pkt. Zawodnik, który nie udzieli prawidłowej odpowiedzi, udzieli ją po czasie, lub udzieli ją jako czwarty - punktów nie otrzymuje. O przyznanych punktach, niezwłocznie po pojawieniu się prawidłowej odpowiedzi, informuje sędzia główny. W przypadku przeoczenia lub pomyłki, sędzia ma obowiązek natychmiast podać prawidłową kolejność.
4.1. Zawodnik ma prawo do udzielenia czterech odpowiedzi w biegu. Jeśli żadna z czterech pierwszych odpowiedzi nie jest prawidłowa, zawodnik zostaje z biegu wykluczony, do programu zapisuje się mu literę „W” (w domyśle 0 punktów), a jego kolejne odpowiedzi nie są brane pod uwagę. Informuje o tym sędzia główny w trakcie biegu lub po jego zakończeniu. Za odpowiedź uważa się każdą wypowiedź z nicka zawodnika, która padła po zadaniu pytania, poza tymi, które traktuje się jako przygotowanie do biegu, np. „kropka”, „wrum", „lag" itd. lub za oczywiście niezwiązane z wyścigiem np. „ten no”
4.2. W przypadku, gdy zawodnik po rozpoczęciu procedury startowej (kliknięcie przycisku „Rozpocznij Wyścig” przez sędziego) opuści czat i wróci w trakcie trwania wyścigu, lub też wyświetli się komunikat że „<zawodnik> jest away”, uznaje się że zawodnik nie ukończył wyścigu – przy jego nicku zapisuje się literę „W”. Zawodnik wykluczony za "away" może wystąpić w powtórce biegu.
4.3. W przypadku, gdy zawodnik rezygnuje z udzielenia poprawnej odpowiedzi, a ilość dopuszczalnych odpowiedzi nie została wyczerpana, uznaje się ze zawodnik nie ukończył wyścigu – przy jego nicku zapisuje się literę „D”.

5. Czas wyścigu to 60 sekund.

6. Po upływie 30 sekund i braku udzielenia poprawnej odpowiedzi przez żadnego z zawodników, sędzia główny udziela podpowiedzi. Sędzia podając podpowiedz, ma na celu nakierować zawodników na prawidłową odpowiedź. Podpowiedź musi się odwoływać do wiedzy żużlowej, bądź też inicjałów / pierwszych liter danej odpowiedzi. W przypadku braku poprawnej odpowiedzi na czacie po upływu 45 sekund, sędzia podaje kolejną podpowiedź, bądź rozszerza podpowiedź udzieloną wcześniej.
6a. Odwołanie się w podpowiedzi do wiedzy pozażużlowej (np. stereotypowego wyobrażenia mieszkańców, obiektów lub położenia geograficznego, imion bądź nazwisk znanych osób) uprawnia trenera drużyny lub uczestnika wyścigu zawodów indywidualnych do złożenia protestu. Protest ten skutkuje powtórzeniem biegu.

7. W przypadku, gdy w limicie czasu prawidłową odpowiedź w biegu zdąży udzielić jedynie jeden zawodnik, bądź żaden z nich, rozgrywa się powtórkę dla pozostałych zawodników. Limit zarządzonych powtórek przez sędziego wynosi maksymalnie 2. Gdy po dwóch próbach nikt nie odpowie na pytanie, wówczas uczestnicy biegu zostają wykluczeni.
7.1. Powtórki rozgrywa się jedynie o 3 punkty oraz o 2 punkty. Nie rozgrywa się powtórki o 2 punkty, gdy pierwotna obsada biegu była dwuosobowa
7.2. Nie rozgrywa się biegu powtórkowego dla zawodników, gdy nie rozstrzygnięto kwestii przyznania 1 pkt w biegu, z zastrzeżeniem pkt. 7.3.
7.3. W przypadku, gdy z winy sędziego lub czynników niezależnych (np. technicznych leżących po stronie czata) dwóch zawodników jadących w wyścigu nie udzieli odpowiedzi lub udzieli błędną, sędzia ma prawo zarządzić powtórkę dla dwóch zawodników (tzw. casus Rudolfa).

8. Aby odpowiedź była uznana za prawidłową, mogą w niej występować co najwyżej dwa błędy, zwane literówkami. Kiedy występują literówki:
a) brak litery, np. "Hampl" (także brak spacji pomiędzy wyrazami, np. "tomaszgollob"),
b) nadmiarowa litera lub znak, np. "Leaszno", "żu7żel", "Ryszka47/" (nadmiar spacji pomiędzy wyrazami nie jest traktowany jako literówka; spacje wewnątrz wyrazu z kolei są literówkami. Zasada ta dotyczy zarówno nadmiarowego znaku w trakcie wyrazu, przed nim oraz po nim),
c) zamiana sąsiednich liter, np. "proatsiewicz",
d) nieprawidłowa litera, np. "Belle Wue",
Niedozwolone jest popełnienie błędu w:
- datach (np. rok 19990 wobec 1990),
- liczbach (np. 15 wobec 18),
- skrótach (np. ROYW wobec ROW).
W powyższych przypadkach cała odpowiedź jest uznawana za niepoprawną, ponieważ te elementy odpowiedzi muszą być bezbłędne. Zasada ta obowiązuje również dla odpowiedzi o długości mniejszej bądź równej 4 znaki.
W przypadku literówek, które zmieniają odpowiedź na wieloznaczną np. Nilsen-Nielsen, Gorzów-Chorzów, dziewięć-dziesięć, Andersson-Andersen, Richardson-Rickardsson, Kowalski-Kowalewski, szczegółowe reguły znajdują się w Załączniku nr 3 – Trudne przypadki błędów literowych oraz nazwowych,
e) w przypadku imion i nazwisk, które oryginalnie zapisywane są cyrylicą, jako prawidłowe uznawane są zarówno wersje spolszczone, jak i wersje zgodne z pisownią uznawaną przez FIM - np. Emil Sajfutdinow i Emil Sayfutdinov, Andzejs Lebedevs i Andrzej Lebiediew itd.

9. Odpowiedź musi być pełna. Stosowanie skrótów, zdrobnień itd. jest niedozwolone (np. "Tomek" zamiast "Tomasz" - odp. nieprawidłowa; "Pepe" zamiast "Protasiewicz" - odp. nieprawidłowa), chyba że pytanie stanowi inaczej (np. pytanie o skrót).
Wyjątek stanowi "USA" jako nazwa państwa - odpowiedź ta jest prawidłowa, tak samo jak "Stany Zjednoczone" oraz "Stany Zjednoczone Ameryki Północnej". Odpowiedź "Stany" jest nieprawidłowa. W przypadku pytań, w których prawidłową odpowiedzią jest "Anglia", "Szkocja" lub "Walia", jako prawidłową uznaje się też odpowiedź "Wielka Brytania" lub „Zjednoczone Królestwo”, chyba że treść pytania wskazuje na konkretne ramy czasowe – szczegółowe reguły znajdują się w Załączniku nr 3.

10. Aby odpowiedź była uznana za prawidłową, nie jest wymagane:
a) stosowanie wielkich liter, np. "Maciej Jąder" - "maciej jąder" (obie odp. prawidłowe),
b) stosowanie polskich znaków diakrytycznych, np. "Słaboń" - "Slabon",
c) oddzielanie części odpowiedzi przecinkiem, np. "Gorzów, Gniezno" - "Gorzów Gniezno",
d) dodawanie członu "Wielkopolski" w przypadku pytań o miasta, takie jak Ostrów, Gorzów itd.,
e) odpowiadanie w tej samej formie gramatycznej, w jakiej jest pytanie - jako prawidłowe uznawane są zarówno odpowiedzi w mianowniku, jak i w formie sugerowanej przez pytanie.

11. W przypadku pytań o zawodników, którzy zmienili nazwisko w trakcie trwania kariery, np. Mikael Max, Jesper Monberg, uznawana jest także odpowiedź, w której użyto poprzedniego nazwiska – Karlsson /Jensen – chyba że pytanie stanowi inaczej. W przypadku pytań o imiona lub nazwiska, które występują w różnych wersjach lub analogicznych - np. Billy/William Hamill, Bohumil/Bob Brhel, Nicky/Nicki Pedersen itd. - jako prawidłowe uznaje się te warianty, których oficjalnie używa FIM bądź GKSŻ - np. Billy, Bohumil, Nicki itd. Drugie wersje są traktowane jako literówki.

12. Każde dodatkowe słowo wpisane w odpowiedzi, nie wymagane obwarowaniami pytania jest traktowane jako literówki (np. w pytaniu o nazwisko, w odpowiedzi "tomasz gollob" imię "tomasz" liczone jest jako literówki). W pytaniach o klub jako prawidłowe uznawane są zarówno nazwy klubu lub sekcji (bez miasta, dopuszczalne skrótowce), jak i medialne nazwy drużyny, ale tylko i wyłącznie stosowane przez daną drużynę w sezonie, którego dotyczy pytanie (czasami nazwa klubu i drużyny jest identyczna). Przykłady odpowiedzi prawidłowych: Unia, KM, Stal, GTŻ, Wybrzeże, ale również Fogo Unia (w przypadku pytań o klub z Leszna w ostatnich latach), Jutrzenka Polonia (w przypadku pytań o klub z Bydgoszczy w końcówce lat 90.), Morawski (w przypadku pytań o klub z Zielonej Góry z początku lat 90) itd. Przy podawaniu nazw klubów nie są wymagane przedrostki typu KS itd., o ile przedrostek sam w sobie nie jest jedyną nazwą klubu.

13. Wszystkie sporne sytuacje pojawiające się w trakcie biegu, dotyczące uznawania odpowiedzi, liczenia literówek, pomiaru czasu itd. rozstrzyga sędzia główny na podstawie niniejszego regulaminu oraz własnego doświadczenia i przekonania.

14. Powtórce podlegają biegi, w których wystąpiła co najmniej jedna z poniższych nieprawidłowości:
a) obsada biegu była nieprawidłowa,
b) sędzia nie zareagował na hasło "stop" ze strony jednego z trenerów drużyn ligowych, które padło przed zadaniem pytania,
c) pytanie wyświetliło się wcześniej niż obsada biegu,
d) pytanie nie wkleiło się poprawnie,
e) pytanie było prawidłowe, sędzia w wyniku błędu zaliczył błędne odpowiedzi, a zawodnicy (co najmniej trzech) nie udzielili odpowiedzi prawidłowych - patrz pkt. 7,
f) pytanie było błędne (patrz pkt. 19) lub niedokładnie sformułowane, nie wskazywało jednoznacznie na prawidłową odpowiedź, np. "Czwarty zawodnik IMP - imię i nazwisko" (brak roku), itd.,
g) brak jednoznacznego określenia w pytaniu, jaka postać odpowiedzi (tzw. klucz) jest wymagana (nazwisko, imię + nazwisko, miasto, klub + miasto itd.),
h) sędzia udzielił podpowiedzi w nieprawidłowy sposób - patrz pkt. 6.

15. Limit powtórek, w którym bierze udział czwórka zawodników, wynosi dwa. Limit powtórek obowiązuje także w biegach, gdy znany jest zwycięzca, a pozostała trójka bierze udział w powtórce. Sędzia powtarza bieg dla trzech graczy, maksymalnie dwa razy. Gdy nikt nie odpowie na pytania po dwóch próbach, wówczas cała trójka zostaje wykluczona.

16. Powtórce nie podlegają biegi, w których miały miejsce poniższe sytuacje:
a) pytanie było prawidłowe, sędzia w wyniku błędu zaliczył błędne odpowiedzi, lecz wszyscy lub co najmniej trzej zawodnicy udzielili także prawidłowej odpowiedzi przed udzieleniem błędnej odpowiedzi zaliczonej przez sędziego - w takim przypadku sędzia powinien anulować przyznane punkty i zaliczyć prawidłową odpowiedź.
b) sędzia nie ostrzegł zawodników przed zadaniem pytania zwrotem "pytanie" lub podobnym

17. Każdy uczestnik ISQ obecny na chacie podczas rozgrywania zawodów ma prawo zgłaszać wątpliwości o zauważonych nieprawidłowościach w pytaniu bądź odpowiedziach. Jednakże sędzia ma obowiązek je rozpatrzyć tylko przy złożeniu oficjalnego protestu przez przynajmniej jednego z trenerów drużyn ( w zawodach drużynowych ), lub uczestnika wyścigu ( w zawodach indywidualnych ).

18. Protest ulega odrzuceniu, jeśli w pytaniu zdecydowana większość informacji jest zgodna z podaną odpowiedzią, a w pytaniu nie występuje rażący błąd, sugerujący inną odpowiedź. "Jeżeli po biegu okaże się, że w pytaniu był błąd dotyczący marginalnej informacji, która nie miała wpływu na przebieg rywalizacji, wówczas sędzia ma prawo odrzucić protest kierując się zdrowym rozsądkiem i oceniając, czy nieścisłość mogła w jakikolwiek sposób wpłynąć na przebieg rywalizacji."

19. Wyróżniamy trzy kategorie błędów w pytaniu:

Kategoria C: błędy nieznaczne – są to takie błędy, które nie wpływają znacząco na sens pytania, bądź nie utrudniają w rażący sposób odpowiedzi na nie. Do takich błędów zaliczamy m.in.: literówkę w jego treści, pomyłkę w jednej pozycji zawodnika w danych zawodach (np. „zawodnik X ukończył finał Brązowego Kasku na 15 pozycji” zamiast 14 lokaty, jeśli pozostała treść wyraźnie sugerowała, że pytanie jego dotyczy). W przypadku takich błędów sugerowane jest kontynuowanie zawodów bez powtórki,

Kategoria B: błędy wpływające na zrozumienie pytania – do tej kategorii błędów zaliczane są m.in. błędy w treści, które wpływają na zrozumienie sensu pytania, np. zgubienie wątku w trakcie zdania, błąd z kategorii C jeśli pytanie nie zawierało co najmniej dwóch innych wskazówek wyraźnie kierujących w stronę poprawnej odpowiedzi, brak istotnej daty, bądź nazwy turnieju (np. „zawodnik X zajął 15 miejsce”), błąd sędziego wynikający ze stresu bądź sytuacji na czacie. W przypadku takich błędów sugerowana jest powtórka biegu, jeśli sędzia uzna, że błąd mógł wypaczyć wyniki rywalizacji,

Kategoria A: błędy rażące – takie, które w sposób wyraźny wskazują na to, że pytanie zostało w zły sposób zredagowane. Do takich błędów zalicza się m.in.: cała treść pytania dotycząca zawodnika X, a zapytanie o zawodnika Y, wyraźny błąd w datach (np. IMP 1966, kiedy poprawna odpowiedź dotyczy IMP 1976), błąd w kluczu odpowiedzi (np. imię w kluczu, a uznawanie imienia i nazwiska). W takich sytuacjach sędzia powinien natychmiastowo podjąć decyzję o powtórce biegu.

20. W przypadku przyjęcia przez sędziego głównego protestu powtórka biegu odbywa się natychmiast w niezmienionej obsadzie.

XI. Zachowanie

1. Uczestnicy zabawy zobowiązani są przestrzegać zasad kultury osobistej. W ramach rozgrywek ISQ niedozwolone jest używanie wulgarnego słownictwa, niekulturalne odnoszenie się do współuczestników, wszelakich oszustw (podszywanie się pod nick innej osoby, parkingi, kłamstwa) oraz działanie na szkodę ISQ.

2. Za niestosowne zachowanie lub łamanie regulaminu podczas zawodów sędzia główny ma prawo ukarać zawodnika poprzez udzielenie reprymendy, wyproszenie z czata (kick) lub zablokowanie dostępu do czata (ban). O wymiarze kary decyduje sędzia główny lub obserwator. Po zawodach sędzia główny lub obserwator mają obowiązek zgłosić wszelkie niestosowne zachowanie uczestnika do Zarządu, który wyciągnie konsekwencje opisane w kodeksie kar.

3. Za niekulturalne bądź wulgarne wpisy na forum moderatorzy i administratorzy mają prawo edytować lub usunąć wpis oraz zgłosić o fakcie Zarząd lub osobę, która została do tego wyznaczona, aby można było wyciągnąć konsekwencje na podstawie kodeksu kar.

XII. Ranking Aktywności:

1. To forma monitorowania aktywności uczestników Gry, mająca na celu orientację w ich zaangażowaniu na rzecz Gry. Zasady jakie obowiązują w Rankingu Aktywności umieszczone są tutaj i są one obowiązujące do czasu ewentualnych zmian bądź odwołania. Uczestnicy Gry mają obowiązek zapoznania się z tymi zasadami. Niewiedza nie zwalnia od odpowiedzialności.

Ranking Aktywności na drużynę wynosi:
1) 50 punktów do 10.11.2023,
2) 125 punktów do 24.12.2023,
3) 200 punktów do 31.01.2022,
4) 250 punktów do 28.02.2022.

2. W skład limitu punktowego dla drużyny wchodzi sędziowanie spotkań oraz wysyłanie pytań do odpowiedniej dla drużyny puli pytań. Za każde zaakceptowane pytanie drużyna otrzymuje 1 punkt, natomiast za każde sędziowanie na jej konto przyznawane jest 7 punktów.
Przedstawiciel każdej z drużyn startujących w rozgrywkach pierwszej ligi jest zobowiązany sędziować co najmniej 8-krotnie zawody natomiast drugiej ligi jest zobowiązany co najmniej 7-krotnie w trakcie sezonu sędziować spotkanie. W przypadku braku zgłoszeń na sędziego na dane zawody, Komisarz ISQ zastrzega sobie prawo wyznaczenia drużyny zobowiązanej do oddelegowania swojego przedstawiciela do sędziowania.

XIII. Kary:

Za jednorazowe przeklinanie, obrażanie, wywoływanie negatywnej atmosfery, utrudnianie rozegrania zawodów – 5 pytań.
Za recydywę w przypadku nieodpowiedniego zachowania w trakcie zawodów - 5-25 pytań.
Za jednorazowe przeklinanie, obrażanie, wywoływanie negatywnej atmosfery na form – 5 pytań.
Za recydywę w przypadku działalności na forum – 5-25 pytań.
Za brak sędziego - 20 pytań.
Za brak sędziego technicznego - 10 pytań.
Za brak podania składu przez trenerów o wyznaczonym czasie spotkania – 5 pytań.

Drużyna, która przegrywa walkowerem - 25 pytań.
Drużyna, która przegrywa walkowerem trzeci raz – wykluczenie z rozgrywek.
Za oszustwa i podszywanie się pod innych graczy bądź sędziego – wydalenie z quizu.

Za prowadzenie działalności na szkodę quizu i jego społeczności – decyzja Komisarza ISQ poparta konsultacją z Radą ISQ

W przypadku nie wypełniania kar przez zawodników, Komisarz ISQ ma prawo zawiesić quizowicza do wypełnienia nałożonej kary.

XIV. Przepisy końcowe.

1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.

2. Przypadki szczególne i nie zawarte w niniejszym regulaminie są rozpatrywane przez Komisarza ISQ.

3. Niniejszy regulamin może być zniesiony, zmieniony lub poprawiony tylko przez Komisarza ISQ po wcześniejszej decyzji Rady ISQ.


Rada ISQ

Załącznik nr 1 – Tabela biegowa rozgrywek I Ligi w sezonie 14

Obrazek


Załącznik nr 2 – Tabela Biegowa II Liga

Obrazek

Załącznik nr 3 – Trudne przypadki błędów literowych oraz nazwowych
Nie są liczone jako literówki błędy w odpowiedzi, przez które powstaje zupełnie inna odpowiedź (np. inny zawodnik, klub, miasto, państwo, itp.) powiązana czasowo (okresy startów zawodników nachodziły na siebie), miejscowo (klub, narodowość zawodnika) lub znaczeniowo z prawidłową odpowiedzią i wynikającą z kontekstu pytania. Dotyczy to także odpowiedzi zawierających literówki w imieniu, przez które powstaje całkowicie inne imię (za wyjątkiem różnych wersji tego samego imienia) - zasada ta tyczy się wyłącznie Polaków i imion polskich, imiona zagraniczne podlegają zasadom ogólnym. Każdy podmiot odpowiedzi jest traktowany osobno (imię, nazwisko, narodowość dotyczy zawodnika; nazwa, miasto dotyczy klubu; itd.).

Przykłady interpretacji:

1. Pytanie dotyczy medalisty IMŚ.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Nielsen", napisano: "nilsen".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, w podobnym okresie czasowym startował zawodnik Jimmy Nilsen, również medalista IMŚ.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Hans Nielsen", napisano: "hans nilsen".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, nie było zawodnika Hansa Nilsena w tym okresie.
Wariant III: Poprawna odpowiedź: "Nielsen, Dania", napisano: "nilsen, dania" (pytanie o medalistę i narodowość).
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, w IMŚ nie startował Nilsen z Danii.
Wariant IV: Poprawna odpowiedź: "Nielsen, Holandia", napisano: "nilsen, holandia" (pytanie o medalistę i miejsce rozegrania finału).
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, w podobnym okresie czasowym startował zawodnik Jimmy Nilsen.

2. Pytanie o Szweda, który zginął tragicznie pod koniec lat 70.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Jansson", napisano: "jonsson".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, startował w podobnym okresie Per Jonsson.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Tommy Jansson", napisano: "tommy jonsson".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, nie było zawodnika Tommy'ego Jonssona w tym okresie.

3. Pytanie o wypadek śmiertelny w 1972 roku.
Poprawna odpowiedź: "Białek Kuźniar", napisano: "bialek kuzniak".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, startował co prawda zawodnik Piotr Kuźniak, miało to miejsce jednak w latach 90.

4. Pytanie o wychowanka Włókniarza.
Poprawna odpowiedź: "Dariusz Rachwalik", napisano: "mariusz rachwalik".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, Mariusz to inne imię, aniżeli Dariusz.

5. Pytanie o brata Nickiego Pedersena.
Poprawna odpowiedź: "Ronni", napisano: "ronnie".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, istnieje imię Ronnie, ale jest to odmiana tego samego imienia. Analogicznie: "Thomas" i "tomas".

6. Pytanie o żużlowca z Polski.
Poprawna odpowiedź: "Gollob", napisano: "golob".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, startował zawodnik Golob, ale miało to miejsce w latach 50. i na terenie południowoeuropejskiego państwa.

7. Pytanie o Mirosława Kowalika.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Kowalik", napisano: "kowolik".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, startował w podobnym okresie Sebastian Kowolik, powiązany czasowo i miejscowo (zawodnik z tego samego kraju).
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Kowalik Toruń", napisano: "kowolik torun".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, startował w Sebastian Kowolik.
Wariant III: Poprawna odpowiedź: "Mirosław Kowalik Toruń", napisano: "miroslaw kowolik torun". Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, nie startował zawodnik Mirosław Kowolik w tym czasie.

8. Pytanie o miasto Gorzów.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Gorzów", napisano: "chorzow".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, co prawda 2 literówki, ale istnieje miasto Chorzów.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Gorzów", napisano: "horzow".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, nie istnieje miasto Horzów.
Wariant III: Poprawna odpowiedź: "Gorzów", napisano: "chrzow".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 2 literówki, nie istnieje miasto Chrzów.

9. Pytanie o 5-krotnego złotego medalistę IMP.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Plech", napisano: "proch".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, co prawda 2 literówki, ale jeździł wtedy Bolesław Proch.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Plech", napisano: "prech".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, nie było zawodnika o nazwisku Prech.
Wariant III: Poprawna odpowiedź: "Zenon Plech", napisano: "Zenon Proch".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 2 literówki, nie było zawodnika Zenona Procha.

10. Pytanie o nazwisko i kraj 5-ego zawodnika IMŚ 1956
Poprawna odpowiedź, „Mc Kinley, Szkocja”, napisano: „mc kinley, Wielka Brytania”
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, Ken Mc Kinley w tym finale startował jako Szkot,

11. Pytanie o Start (Gniezno).
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Start", napisano: "stal".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, Stal to nazwa innego klubu.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Start", napisano: "stalt".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, "stalt" to ani Stal, ani Start, w związku z tym obowiązują zasady ogólne.

12. Pytanie o Stal (Rzeszów).
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Stal", napisano: "start".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, w czteroliterowych odpowiedziach nie można popełnić literówki.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Stal", napisano: "stalt".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, w czteroliterowych odpowiedziach nie można popełnić literówki.

13. Pytanie o zawodnika z Australii.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Todd Australia", napisano: "todd austria".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, Austria jest innym krajem, niż Australia.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Todd Australia", napisano: "tod austraia".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 2 literówki, po jednej w imieniu oraz państwie.
Wariant III: Poprawna odpowiedź: "Todd Australia", napisano: "toby australia".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 2 literówki, Toby to prawdopodobnie inne imię, ale nie sposób znać mnogość imion w językach innych, niż nasz ojczysty (polski), w związku z tym traktujemy je na zasadach ogólnych.

14. Pytanie o Bena Barkera.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Ben Barker", napisano: "dean barker".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, Dean Barker to całkiem inny zawodnik.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Ben Barker", napisano: "bean barker".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, nie było zawodnika Beana Barkera.

15. Pytanie o Lubosa Tomicka.
Poprawna odpowiedź: "Lubos Tomicek", napisano: "libor tomicek".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 2 literówki, Libor to prawdopodobnie inne imię, ale nie sposób znać mnogość imion w językach innych, niż nasz ojczysty (polski), w związku z tym traktujemy je na zasadach ogólnych.

16. Pytanie o klub brytyjski.
Wariant I: Poprawna odpowiedź: "Poole Pirates", napisano: "opole pirates".
Interpretacja: odpowiedź niepoprawna, Opole to inne miasto, niż Poole.
Wariant II: Poprawna odpowiedź: "Poole Pirates", napisano: "pole pirates".
Interpretacja: odpowiedź poprawna, 1 literówka, "pole" to ani Opole, ani Poole.

Dla dodatkowego wyjaśnienia: w przypadku pkt. 7 wariant II domniemanie, że skoro S. Kowolik nie startował w Toruniu to nie jest powiązany miejscowo z M. Kowalikiem przez miasto Toruń jest niepoprawne. Miasto Toruń jest osobnym podmiotem odpowiedzi (wymaga odgadnięcia), nie jest rozpatrywane jako powiązanie miejscowe, ponieważ nie jest nierozerwalnie związane z zawodnikiem (zmiany barw klubowych w trakcie kariery). Powiązanie miejscowe oznacza zazwyczaj narodowość.

Wróć do „Komunikaty Zarządu ISQ”