Komunikat nr 21/14 - aktualizacja regulaminu ISQ

Komunikaty dotyczące rozgrywek, regulaminu i formalności związanych z ISQ

Moderator: Zarząd ISQ

Zarząd_ISQ
Site Admin
Posty: 312
Rejestracja: 25 paź 2020, 12:54

Komunikat nr 21/14 - aktualizacja regulaminu ISQ

Post autor: Zarząd_ISQ »

Komunikat nr 21/14 z dnia 9.01.2022 r.

Zarząd ISQ informuje, że z dniem 10 stycznia 2022 roku wchodzi w życie nowy, zaktualizowany regulamin ISQ.
Wszystkich zawodników oraz trenerów uprasza się o zapoznanie ze zmianami.

Niniejsza aktualizacja reguluje m.in. kwestie:
- liczby biegów zawodnika-gościa, po osiągnięciu której nie może już startować w niższej lidze,
- sytuacji, w których przeprowadza się powtórkę biegu,
- kiedy przyznaje się defekt (D), a kiedy wykluczenie (W) w punktacji meczu,
- kiedy popełnienie literówek dyskwalifikuje całą odpowiedź,
- limitów punktowych Rankingu Aktywności.

W związku z brakiem osiągnięcia konsensusu na łonie Zarządu nie wprowadzamy zmian w podnoszonym m.in. przez PiotrkaSL temacie doprecyzowania pisowni imion i nazwisk zawodników zagranicznych. Sprawa ta zostanie rozwiązana po sezonie. Jednakowoż wierzymy w czujność pulowych oraz intuicję i rozsądek sędziów przy podejmowaniu decyzji w razie wystąpienia problematycznych przypadków imion i nazwisk zagranicznych.

Poniżej przedstawiamy dokonane zmiany (na czerwono poprzednia, na zielono obecna postać przepisu):

II. Władze i zarządzanie

4. Wszelkie decyzje wydane przez Zarząd ISQ umieszczane są na forum ISQ. Obowiązują one wszystkich uczestników ISQ, od momentu publikacji do odwołania, którzy są zobowiązani do ich przestrzegania. Obowiązują one od momentu publikacji do odwołania, a wszyscy uczestnicy ISQ są zobowiązani do ich przestrzegania.

III. Uczestnicy ISQ

1. Uczestnikiem ISQ staje się każdy, kto podpisze stosowną deklarację na forum ISQ lub zostanie zgłoszony do rozgrywek ligowych. Od tego momentu jest on zobowiązany do przestrzegania niniejszego regulaminu.

3. Każdy uczestnik ISQ ma prawo dowolnego wyboru zespołu, który reprezentuje i może między sezonami zmieniać zespoły bez żadnych ograniczeń. Uczestnika ISQ do zespołu zgłasza trener na forum ISQ w temacie do tego przeznaczonym. Po upływie 48 godzin Zarząd ISQ, jeśli nie ma przeciwwskazań regulaminowych, ma obowiązek zatwierdzić przynależność klubową. Przed upływem tego czasu zawodnik ten nie może brać udziału w zawodach organizowanych przez Zarząd ISQ. Jeżeli w ciągu 48 godzin od momentu zgłoszenia Zarząd ISQ nie wyrazi sprzeciwu, przynależność klubową uznaje się za zatwierdzoną. W trakcie trwania tego okresu przyjmuje się, że nie ma przeciwwskazań regulaminowych do startów zawodnika. Każdy uczestnik ISQ w rozgrywkach organizowanych przez Zarząd ISQ może startować w barwach tylko jednego zespołu w jednym sezonie w danej klasie rozgrywkowej.
a) uczestnik, który został zgłoszony do drużyny, może jednokrotnie w trakcie sezonu zmienić barwy klubowe jedynie pod warunkiem, że:
I) nie wystąpił w żadnym biegu w poprzedniej drużynie w danym sezonie,
II) w rundzie rewanżowej jeśli wystąpił w maksymalnie siedmiu biegach zawodów ligowych i nie zdobył łącznie więcej niż 10 pkt (bez bonusów).
II) zmiana ma miejsce w rundzie rewanżowej, łączna liczba biegów w zawodach ligowych nie przekracza 7 oraz suma zdobytych punktów nie przekracza 10 (bez bonusów).
b) Uczestnik, który podpisał kontrakt z zespołem z drugiego poziomu rozgrywkowego może wystąpić jako „gość” w zespole z pierwszego poziomu rozgrywkowego. „Gość” ma prawo reprezentować w wyższej klasie rozgrywkowej barwy tylko jednego zespołu. Po uczestnictwie w 5 meczach (pięciokrotnie zgłoszony do składu meczowego), zawodnik traci uprawnienie do startów w drugiej lidze i jest przenoszony do kadry zespołu z pierwszej ligi.
b) uczestnik występujący w 2 lidze ma prawo podpisać kontrakt na zasadzie gościa w drużynie z 1 ligi. Taki zawodnik po odjechaniu 21 biegów w 1 lidze traci prawo startów w 2 lidze i staje się członkiem zespołu pierwszoligowego. W indywidualnych przypadkach, po zgodzie Zarządu ISQ, jest możliwe stosowanie tego przepisu do zawodnika klubu pierwszoligowego, który chciałby startować jako gość w 2 lidze.

IV. Drużyny ISQ

1. Drużyny, które chcą startować w rozgrywkach ISQ w pierwszej lidze muszą spełnić następujące warunki:
a) drużyna musi posiadać trenera, który otrzymał licencje trenerską.
b) drużyna musi mieć także zastępcę trenera
c) kadra drużyny nie może posiadać mniej niż siedmiu uczestników i nie więcej, aniżeli dziewięciu.
d) wszystkie osoby muszą być pełnoprawnymi uczestnikami ISQ
1a. Drużyny, które chcą startować w rozgrywkach ISQ w drugiej lidze muszą spełniać następujące warunki:
a) drużyna musi posiadać trenera, który otrzymał licencje trenerską.
b) drużyna musi mieć także zastępcę trenera
c) kadra drużyny nie może posiadać mniej niż pięciu uczestników i nie więcej, aniżeli dziesięciu.
d) wszystkie osoby muszą być pełnoprawnymi uczestnikami ISQ


1. Drużyny, które chcą startować w rozgrywkach ISQ muszą spełnić następujące warunki:
a) drużyna musi posiadać trenera, który otrzymał licencje trenerską,
b) drużyna musi mieć także zastępcę trenera,
c) kadra drużyny nie może posiadać mniej niż siedmiu uczestników i nie więcej, aniżeli dziewięciu dla drużyny pierwszoligowej oraz nie mniej niż pięciu i nie więcej, aniżeli dziesięciu dla drużyny drugoligowej,
d) wszystkie osoby muszą być pełnoprawnymi uczestnikami ISQ.


V. Trener drużyny

4. Trener ma prawo wyznaczyć swojego zastępcę i przelać na niego część swoich uprawnień, jednakże za jego pracę odpowiada osobiście, jak również nie zwalnia go to w żadnym stopniu z wypełnienia obowiązków określonych w kontrakcie trenerskim

4. Trener musi wyznaczyć swojego zastępcę i może przelać na niego część swoich uprawnień, jednakże za jego pracę odpowiada osobiście, jak również nie zwalnia go to w żadnym stopniu z wypełnienia obowiązków określonych w kontrakcie trenerskim.

VI. Rozgrywki ligowe

4. W imieniu drużyny, trener podaje skład na czacie przed rozpoczęciem meczu ligowego. Skład drużyny pierwszoligowej, to sześciu podstawowych zawodników i dwóch rezerwowych (w sumie osiem). Pierwsi skład podają goście, natomiast gospodarze pięć minut później. Pierwsi skład podają goście, a następnie gospodarze w czasie do pięciu minut. W przypadku drugiej ligi, skład drużyny to czterech podstawowych zawodników oraz dwóch rezerwowych (w sumie sześć).

5. Każda drużyna startująca w lidze otrzymuje punkty frekwencyjne, które pod koniec sezonu będą sumowane. Nie uzbieranie sumy ustalonej w kontrakcie trenerskim przez drużynę wyklucza ją z ISQ. Więcej dowiesz się o punktach za frekwencję tutaj. Nieuzbieranie sumy ustalonej w kontrakcie trenerskim przez drużynę skutkuje sankcjami nakładanymi na trenera zespołu.

7. Zastępstwo zawodnika - trenerzy mają możliwość stosowania zastępstwa zawodnika w rozgrywkach pierwszej ligi. Można tego dokonać czterokrotnie w sezonie zasadniczym. Zabronione jest stosowanie Z/Z w trakcie fazy play-off. Każda drużyna będzie miała trzech zawodników, za których takie zastępstwo można wykonać. W jednym spotkaniu dozwolone jest, aby jeden zawodnik pojechał tylko raz w ramach Z/Z. Wyboru dokonuje Zarząd ISQ na podstawie średnich z Ligi Miast oraz średnich z wcześniejszych sezonów, po konsultacji z trenerami. Wyboru dokonuje Zarząd ISQ na podstawie średnich osiągniętych w poprzednim sezonie lub w bieżącym sezonie w przypadku rundy rewanżowej.

X. Pytania

4. O ile założenia zawodów nie mówią inaczej, unikać należy zadawania pytań dotyczących:
a) szczegółowych informacji o żużlu na lodzie, na trawie, na długim torze. Powinno się jedynie zaakcentować Powinny stanowić jedynie uzupełnienie treści pytania.
b) dokładnych pozycjach w turniejach, szczegółowej punktacji mało istotnych zawodników, zawodów
c) szczegółowych informacji dotyczących przebiegu zawodów (np. o czasach biegów, numerach startowych, numerach biegów, kolejności w biegach itd.)
d) rekordów oraz parametrów torów
e) dokładnych dat

5. Pytania będą dopuszczone do użycie tylko wtedy, gdy osoba powołana przez zarząd (Pulowy) uzna, że pytania są poprawne. Dopuszczone pytania trafiają do archiwum i nie mogą zostać ujawnione przez autora do czasu stosownego zezwolenia Zarządu. Niezastosowanie się do powyższych zapisów, uczestnik zostanie ukarany na podstawie kodeksu kar. Za niestosowanie się do powyższych zapisów uczestnik zostanie ukarany na podstawie kodeksu kar.

XI. Zasady rozgrywania biegów.

4. Zawodnicy podani w obsadzie biegu, po zadaniu pytania, udzielają odpowiedzi. Zawodnik, który jako pierwszy udzieli prawidłowej odpowiedzi, otrzymuje 3 punkty, drugi - 2 pkt, trzeci - 1 pkt. Zawodnik, który nie udzieli prawidłowej odpowiedzi, udzieli ją po czasie, lub udzieli ją jako czwarty - punktów nie otrzymuje. O przyznanych punktach, niezwłocznie po pojawieniu się prawidłowej odpowiedzi, informuje sędzia główny. W przypadku przeoczenia lub pomyłki, sędzia ma obowiązek natychmiast podać prawidłową kolejność.
4.1. Zawodnik ma prawo do udzielenia czterech odpowiedzi w biegu. Jeśli żadna z czterech pierwszych odpowiedzi nie jest prawidłowa, zawodnik zostaje z biegu wykluczony, do programu zapisuje się mu literę „W” (w domyśle 0 punktów), a jego kolejne odpowiedzi nie są brane pod uwagę. Informuje o tym sędzia główny w trakcie biegu lub po jego zakończeniu. Za odpowiedź uważa się każdą wypowiedź z nicka zawodnika, która padła po zadaniu pytania, poza tymi, które traktuje się jako przygotowanie do biegu, np. „kropka”, „wrum", „lag" itd. lub za oczywiście niezwiązane z wyścigiem np. „ten no”
4.2. W przypadku, gdy zawodnik po rozpoczęciu procedury startowej opuści czat i wróci w trakcie trwania wyścigu, lub też wyświetli się komunikat że „<zawodnik> jest away”, uznaje się że zawodnik nie ukończył wyścigu – przy jego nicku zapisuje się literę „W”.
4.3. W przypadku, gdy zawodnik rezygnuje z udzielenia poprawnej odpowiedzi, a ilość dopuszczalnych odpowiedzi nie została wyczerpana, uznaje się ze zawodnik nie ukończył wyścigu – przy jego nicku zapisuje się literę „D”.

5. Czas wyścigu to 60 sekund. Jeśli po 30 sekundach żaden z zawodników nie udzieli poprawnej odpowiedzi, sędzia główny ma prawo udzielić podpowiedzi, nie zważając na ilość odpowiedzi udzielonych przez graczy.

5. Czas wyścigu to 60 sekund.

6. Po upływie 30 sekund i braku udzielenia poprawnej odpowiedzi przez żadnego z zawodników, sędzia główny udziela podpowiedzi. Sędzia podając podpowiedz, ma na celu nakierować zawodników na prawidłową odpowiedź. Podpowiedź musi się odwoływać do wiedzy żużlowej, bądź też inicjałów / pierwszych liter danej odpowiedzi. W przypadku braku poprawnej odpowiedzi na czacie po upływu 45 sekund, sędzia podaje kolejną podpowiedź, bądź rozszerza podpowiedź udzieloną wcześniej.
6a. Odwołanie się w podpowiedzi do wiedzy pozażużlowej (np. stereotypowego wyobrażenia mieszkańców, obiektów lub położenia geograficznego, imion bądź nazwisk znanych osób) uprawnia trenera drużyny lub uczestnika wyścigu zawodów indywidualnych do złożenia protestu. Protest ten skutkuje powtórzeniem biegu.


6. W przypadku, gdy w limicie czasu prawidłową odpowiedź zdąży udzielić jedynie jeden zawodnik, sędzia zarządza bieg dodatkowy dla trójki pozostałych zawodników, w którym za zwycięstwo otrzymuje się 2 pkt. Jeśli w limicie czasu prawidłową odpowiedź udzieli dwóch zawodników, biegu dodatkowego o 1 pkt nie rozgrywa się, a pozostałym zawodnikom zapisuje się 0 punktów. Gdy w biegu z powodu walkowerów nie jedzie pełna obsada czterech zawodników i wyniknie powyższy przypadek, że bieg ukończy tylko jeden zawodnik; powtórki dla pozostałych dwóch (lub jednego) zawodników nie rozgrywa się.
6a. W przypadku, gdy z winy sędziego lub niezależnych czynników (np. technicznych), leżących po stronie czata, dwóch zawodników jadących w wyścigu nie udzieli odpowiedzi, lub udzieli błędną, sędzia ma prawo zarządzić powtórkę dla dwóch zawodników (tzw. Casus Rudolfa).
6b. W przypadku, gdy zawodnik po rozpoczęciu procedury startowej opuści czat i wróci w trakcie trwania wyścigu, lub też wyświetli się komunikat że „<zawodnik> jest away”, uznaje się że zawodnik nie ukończył wyścigu – przy jego nicku zapisuje się literę „W”.
6c. W przypadku, gdy zawodnik rezygnuje z udzielenia poprawnej odpowiedzi, a ilość dopuszczalnych odpowiedzi nie została wyczerpana, uznaje się ze zawodnik nie ukończył wyścigu – przy jego nicku zapisuje się literę „D”.



7. W przypadku, gdy w limicie czasu prawidłową odpowiedź w biegu zdąży udzielić jedynie jeden zawodnik, bądź żaden z nich, rozgrywa się powtórkę dla pozostałych zawodników. Limit zarządzonych powtórek przez sędziego wynosi maksymalnie 2. Gdy po dwóch próbach nikt nie odpowie na pytanie, wówczas uczestnicy biegu zostają wykluczeni.
7.1. Powtórki rozgrywa się jedynie o 3 punkty oraz o 2 punkty. Nie rozgrywa się powtórki o 2 punkty, gdy pierwotna obsada biegu była dwuosobowa
7.2. Nie rozgrywa się biegu powtórkowego dla zawodników, gdy nie rozstrzygnięto kwestii przyznania 1 pkt w biegu, z zastrzeżeniem pkt. 7.3.
7.3. W przypadku, gdy z winy sędziego lub czynników niezależnych (np. technicznych leżących po stronie czata) dwóch zawodników jadących w wyścigu nie udzieli odpowiedzi lub udzieli błędną, sędzia ma prawo zarządzić powtórkę dla dwóch zawodników (tzw. casus Rudolfa).



7. Zawodnik ma prawo do udzielenia czterech odpowiedzi w biegu. Jeśli żadna z czterech pierwszych odpowiedzi nie jest prawidłowa, zawodnik zostaje z biegu wykluczony, do programu zapisuje się mu literę „W” (w domyśle 0 punktów), a jego kolejne odpowiedzi nie są brane pod uwagę. Informuje o tym sędzia główny w trakcie biegu lub po jego zakończeniu. Za odpowiedź uważa się każdą wypowiedź z nicka zawodnika, która padła po zadaniu pytania, poza tymi, które traktuje się jako przygotowanie do biegu, np. „kropka”, „wrum", „lag" itd. lub za oczywiście niezwiązane z wyścigiem np. „ten no”


8. Aby odpowiedź była uznana za prawidłową, mogą w niej występować co najwyżej dwa błędy, zwane literówkami. Kiedy występują literówki:
a) brak litery, np. "Hampl" (także brak spacji pomiędzy wyrazami, np. "tomaszgollob"),
b) nadmiarowa litera lub znak, np. "Leaszno", "żu7żel", "Ryszka47/" (nadmiar spacji pomiędzy wyrazami nie jest traktowany jako literówka; spacje wewnątrz wyrazu z kolei są literówkami. Zasada ta dotyczy zarówno nadmiarowego znaku w trakcie wyrazu, przed nim oraz po nim),
c) zamiana sąsiednich liter, np. "proatsiewicz",
d) nieprawidłowa litera, np. "Belle Wue",
Błędy w liczbach, datach, skrótach lub krótkich odpowiedziach (do 4 liter włącznie) - np. "1956", "FIS", "MPPK", "Jan" - nie są liczone jako literówki - odpowiedzi muszą być ściśle zgodne z prawidłową odpowiedzią.
Niedozwolone jest popełnienie błędu w:
- datach (np. rok 19990 wobec 1990),
- liczbach (np. 15 wobec 18),
- skrótach (np. ROYW wobec ROW).
W powyższych przypadkach cała odpowiedź jest uznawana za niepoprawną, ponieważ te elementy odpowiedzi muszą być bezbłędne. Zasada ta obowiązuje również dla odpowiedzi o długości mniejszej bądź równej 4 znaki.

W przypadku literówek, które zmieniają odpowiedź na wieloznaczną np. Nilsen-Nielsen, Gorzów-Chorzów, dziewięć-dziesięć, Andersson-Andersen, Richardson-Rickardsson, Kowalski-Kowalewski, szczegółowe reguły znajdują się w Załączniku nr 3 – Trudne przypadki błędów literowych oraz nazwowych,
e) w przypadku imion i nazwisk, które oryginalnie zapisywane są cyrylicą, jako prawidłowe uznawane są zarówno wersje spolszczone, jak i wersje zgodne z pisownią uznawaną przez FIM - np. Emil Sajfutdinow i Emil Sayfutdinov, Andzejs Lebedevs i Andrzej Lebiediew itd.

11. W przypadku pytań o Mikaela Maxa lub analogicznych, uznawana jest także odpowiedź, w której użyto poprzedniego nazwiska – Karlsson – chyba że pytanie stanowi inaczej. W przypadku pytań o zawodników, którzy zmienili nazwisko w trakcie trwania kariery, np. Mikael Max, Jesper Monberg, uznawana jest także odpowiedź, w której użyto poprzedniego nazwiska – Karlsson /Jensen – chyba że pytanie stanowi inaczej. W przypadku pytań o imiona lub nazwiska, które występują w różnych wersjach lub analogicznych - np. Billy/William Hamill, Bohumil/Bob Brhel, Nicky/Nicki Pedersen itd. - jako prawidłowe uznaje się te warianty, których oficjalnie używa FIM bądź GKSŻ - np. Billy, Bohumil, Nicki itd. Drugie wersje są traktowane jako literówki.

14. Powtórce podlegają biegi, w których wystąpiła co najmniej jedna z poniższych nieprawidłowości:
a) obsada biegu była nieprawidłowa.
b) pytanie wyświetliło się wcześniej niż obsada biegu.
c) pytanie było prawidłowe, sędzia w wyniku błędu zaliczył błędne odpowiedzi, a zawodnicy (co najmniej trzech) nie udzielili odpowiedzi prawidłowych. – wyjątek „Casus Rudolfa”
d) pytanie było niedokładnie sformułowane, nie wskazywało jednoznacznie na prawidłową odpowiedź, np. "Czwarty zawodnik IMP - imię i nazwisko" (brak roku), itd..
e) brak jednoznacznego określenia w pytaniu, jaki typ odpowiedzi jest wymagany (nazwisko, imię + nazwisko, miasto, klub + miasto itd.).
f) sędzia nie zareagował na hasło "stop" ze strony jednego z trenerów drużyn ligowych, które padło przed zadaniem pytania.
g) pytanie nie wkleiło się poprawnie.
h) Co najmniej trzech zawodników startujących w biegu nie udzieliło poprawnej odpowiedzi, bądź zostało przez sędziego wykluczonych w trakcie trwania biegu. W powtórce biorą udział wszyscy zawodnicy, z wyjątkiem tego który udzielił prawidłowej odpowiedzi. Punkty w takiej powtórce przyznaje się odpowiednio 2, 1, 0.
i) sędzia udzielił podpowiedzi przed upływem 30 sekund od rozpoczęcia wyścigu
j) sędzia zawodów udzielił podpowiedzi, która merytorycznie nie była związana z sportem żużlowym (np. „imię jak znany tenisista”, „miasto słynne z pierników”, „kraj sąsiadujący z Hiszpanią”)


14. Powtórce podlegają biegi, w których wystąpiła co najmniej jedna z poniższych nieprawidłowości:
a) obsada biegu była nieprawidłowa,
b) sędzia nie zareagował na hasło "stop" ze strony jednego z trenerów drużyn ligowych, które padło przed zadaniem pytania,
c) pytanie wyświetliło się wcześniej niż obsada biegu,
d) pytanie nie wkleiło się poprawnie,
e) pytanie było prawidłowe, sędzia w wyniku błędu zaliczył błędne odpowiedzi, a zawodnicy (co najmniej trzech) nie udzielili odpowiedzi prawidłowych - patrz pkt. 7,
f) pytanie było błędne (patrz pkt. 19) lub niedokładnie sformułowane, nie wskazywało jednoznacznie na prawidłową odpowiedź, np. "Czwarty zawodnik IMP - imię i nazwisko" (brak roku), itd.,
g) brak jednoznacznego określenia w pytaniu, jaka postać odpowiedzi (tzw. klucz) jest wymagana (nazwisko, imię + nazwisko, miasto, klub + miasto itd.),
h) sędzia udzielił podpowiedzi w nieprawidłowy sposób - patrz pkt. 6.


XIII. Ranking Aktywności:

1. To forma monitorowania aktywności uczestników Gry, mająca na celu orientację w ich zaangażowaniu na rzecz Gry. Zasady jakie obowiązują w Rankingu Aktywności umieszczone są tutaj i są one obowiązujące do czasu ewentualnych zmian bądź odwołania. Uczestnicy Gry mają obowiązek zapoznania się z tymi zasadami. Niewiedza nie zwalnia od odpowiedzialności.

Ranking Aktywności na drużynę wynosi:
1) 50 punktów do 20.10.2021,
2) 150 punktów do 24.12.2021,
3) 230 punktów do 31.01.2022,


Ranking Aktywności na drużynę wynosi:
1) 50 punktów do 20.10.2021,
2) 125 punktów do 24.12.2021,
3) 200 punktów do 31.01.2022,
4) 250 punktów do 28.02.2022.

Wróć do „Komunikaty Zarządu ISQ”